Jak studovat medicínu a nevypustit při tom duši

Nalejme si čistého vína – medicína je opravdu jednou z nejtěžších škol, které můžete studovat. Vyžaduje hodně disciplíny, dobrého time managementu, rozumu a mnohdy také obětování volného času. A občas toho může být na člověka skutečně příliš moc. 

Jak se tedy chovat, aby člověk toto tempo ustál v psychickém i fyzickém zdraví?

Sepsali jsme pro vás několik léty ověřených tipů, které by vám mohly průchod studiem usnadnit.

  • Vytvořte si ochrannou síť

A ochrannou sítí tady myslíme síť lidí. Lidí, se kterými se cítíte dobře a kteří s vámi chtějí trávit čas, když je vám skvěle, i když je vám hůř. A kteří hlavně dobře vědí, čím si procházíte, protože to zažili taky.

Takže až si v prváku budete říkat, jestli zajít s kruhem na pivko, nebo si tu anatomii po čtvrté přečíst – zajděte na to pivko. Tyhle dobré mezilidské vztahy se vám budou hodit. Budete se vzájemně podporovat, utěšovat a radovat se z úspěchů a všechno vám pak půjde líp.

  • Dostatečně spěte

Spíte-li méně než 6 hodin denně, je vysoce pravděpodobné, že se u vás dříve či později projeví potíže se soustředěním, změnami nálady a chování, nadváha, ale i jiné zdravotní komplikace.

Mozek totiž spánek ke své regeneraci skutečně potřebuje a když mu jej nedopřejete, bude prostě pracovat hůře. Strávit celou noc nad učením tedy může být mnohdy kontraproduktivní. Zopakujete toho sice hodně, ale unavený mozek to stejně nezvládne pobrat. Zkuste tedy denně spát minimálně 6, ale ideálně třeba i 8 hodin. Brzy zjistíte, že odpočatí jste mnohem produktivnější a čas investovaný do spánku se vám dvakrát vrátí.

Pokud máte s usínáním problémy, zkuste se zaměřit na spánkovou hygienu. Choďte spát v pravidelnou dobu, předem si vyvětrejte a zkuste si zajistit ticho a tmu. Čtyři až šest hodin před spaním vynechejte nápoje obsahující kofein a tein, alkohol a cigarety. A zkuste taky alespoň hodinu před usnutím nekoukat do telefonu.

  • Hýbejte se

Sport je vlastně docela magická záležitost. Při pohybu se nám totiž v těle uvolňují endorfiny, tedy opioidní polypeptidy. Podobně jako třeba morfin se vážou na opioidní receptory a mají funkci neuromodulátorů. Ovlivňují spánek, endokrinní funkce, tlumí bolest a co je pro nás důležité – zlepšují náladu. Ve velkém množství dokonce mohou až navodit stav euforie.

Takže až se příště budete přemlouvat do běhání, nedělejte to jen kvůli figuře. Honba se dobrou náladou by totiž měla být ještě mnohem lepší motivací.

  • Nedávejte si přehnané cíle a nebičujte se za neúspěchy

Snadno se to říká, hůř provádí. Obzvlášť když jako student medicíny máte disciplínu a perfekcionalismus často v krvi.

Je správné být snaživý, pracovitý a snažit se to proměnit v úspěch. Ale je jen velmi tenká hranice mezi tím, kdy se jedná o zdravý studijní přístup a kdy se do učení ponoříte až moc. A taková oddanost studiu a opomenutí světa kolem může velmi rychle zamávat s psychickým zdravím.

Snažte se ze sebe dávat to nejlepší, ale zároveň si nechávat i trochu volného času na jiné věci. Neflákejte se, ale zároveň si dopřávejte dostatek spánku.

Samá Áčka a červený diplom stejně nejsou zárukou úspěchu a pokud zjistíte, že jsou pro vás nedosažitelná, nebo by znamenala neúnosnou dřinu, vykašlete se na ně. Každá „zelená“ známka je koneckonců hezká.

  • Nesrovnávejte se

Ať už jde o vzhled nebo o studijní úspěchy.

Každý jsme dostali do vínku jinou genetickou výbavu, a tak i logicky každý vynikáme v něčem jiném. To, že vedle vás někdo dává anatomii jako bůh, ještě neznamená, že z něj jednou bude božský doktor. A že je s vámi něco špatně, pokud vám latinské pojmy do hlavy zas tak dobře nelezou.

Dobré známky dobrého lékaře automaticky nedělají. Potřeba je také píle, pracovitost, empatie, nebo třeba zručnost. A každý máme něčeho víc a něčeho zas míň. Nemá cenu zjišťovat, jak je na tom váš soused.

  • Naučte se relaxovat

Pokud víte, že si hlavu nejlépe vyčistíte při večerní procházce, józe, čtení knížky nebo při koupeli v horké vaně, vesele v tom pokračujte.

Pokud vám však dělá problém jen tak „vypnout“, zkuste cílenou relaxaci. Existuje nespočet aplikací zaměřených na meditace a mindfulness (tzv. všímavost), které nabízí online vedené lekce. Vyzkoušejte třeba The Mindfulness App, Headspace nebo Oak – Meditation & Breathing.

Pro studenty LF MU je také každoročně nabízen osmitýdenní mindfulness program, který zaštiťuje Ústav psychologie a psychosomatiky. Přihlašování většinou začíná na konci ledna, tak sledujte aktuality na webu fakulty a ulovte si místo.

  • Nebojte se říct si o pomoc

Když všechny metody svépomoci selžou, není žádná ostuda říct si o pomoc. Někdy je toho na člověka jednoduše víc, než s čím si může jedna hlava poradit a vyhledat psychologa je dnes naprosto normální a běžná věc.

Masarykova univerzita pro své studenty dokonce nabízí psychologické poradenství, kde můžete řešit nejrůznější problémy. Od ztráty pocitu naplnění a strachu ze studia, přes problémy se zapadnutím do kolektivu a trémou, až po ztrátu blízkého člověka.

Můžete si tak vyzkoušet několik terapií zcela zdarma a zažehnat akutní problém. Pokud vyhodnotíte sezení jako přínosná, není problém najít si psychologa, kterého vám proplatí pojišťovna a v terapiích pokračovat i nadále.

Pokud jste studentem MU, konzultaci si můžete domluvit na této adrese: psycholog@muni.cz

Jestliže se však na vyhledání odborníka z jakéhokoli důvodu necítíte, a přesto pomoc potřebujete, zkuste si stáhnout aplikaci Nepanikař. Ta nabízí například rady, jak sám sobě v nejrůznějších situacích pomoci a zažehnat aktuální krizi. Dále možnost vytvořit si předem plán na dobu, kdy mi bude hůř – tedy dát radu svému budoucímu já, nebo třeba sledovat vývoj svojí nálady. V neposlední řadě také poskytuje kontakty na pomoc.

 

Dobře víme, jak náročné studium je a jak velký tlak občas můžete cítit. Vždy ale myslete na to, že v tom nejste sami a že je kde požádat o pomoc. Zvládnete to, věřte si.