fbpx
Zajímavosti

Letní kurz Bmedic aneb „medikem na zkoušku“

V létě minulého roku jsme měli tu možnost již podruhé pořádat náš nový Letní přípravný kurz, relativně čerstvý přírůstek v nabídce Bmedic. Když se řekne slovo „letní kurz“, možná si řeknete – léto a sezení ve škole? To nezní zrovna jako ideálně strávený čas. Nebojte, my jsme téhož názoru. Proto jsme se rozhodli pojmout tento kurz více jako zážitkový, praktický a především zaměřený na reálné využití znalostí v oboru, se kterým většina z nás pojí svou budoucí kariéru – v opravdové medicíně. Kromě toho jsme se věnovali také „soft skills“ potřebným (nejen) během náročného studia, a jelikož šlo o prázdninový kurz, neopomenuli jsme ani neformální aktivity, během kterých jsme se mohli všichni lépe poznat a utužit kolektiv.

V rámci Bmedic již tradičně pořádáme přípravné kurzy na medicínu, jejichž náplní je příprava na přijímací zkoušky na lékařské fakulty. Teoretické studium je jistě velmi důležité a pro úspěšné zvládnutí přijímaček zcela nezbytné – již dlouho jsme si však říkali, že bychom rádi studentům nabídli i kurz, kde bychom mohli trošku ubrat z teorie a více se zaměřit na praxi, praktické ukázky, pokusy. A především pak ukázat, jak již se středoškolskými znalostmi lze porozumět mnohým vyšetřovacím či léčebným metodám, které se využívají v lékařství.

Jak vůbec Letní kurz probíhal? Během července a srpna se nám v Brně, Olomouci a Praze prostřídalo celkem 5 tříd, přičemž každý „turnus“ trval od pondělí do neděle, vždy od 9 do 16 hodin. Každý den se studenti mohli těšit na jiný klinický obor medicíny – dny jsme rozdělili do tematických bloků, kdy vždy dopoledne jsme věnovali krátkému zopakování středoškolských znalostí k danému tématu, a odpoledne jsme se zabývali praktickými ukázkami, pokusy, nacvičovali jsme si různé metody lékařských vyšetření a podobně.

Změření krevního tlaku patří mezi základní fyzikální vyšetření.

V pondělí jsme začali blokem neurologie a psychiatrie. Zde jsme si ukázali, jak lze aplikovat středoškolské znalosti o nervovém systému a reflexech na lékařská vyšetření používaná v neurologii. Díky tomu jsme si vyzkoušeli například poklep neurologickým kladívkem, kterým lze zjistit, zda pacient netrpí nějakým onemocněním nervů, mozku či míchy.

Neopomenutelnou součástí kurzu byly lekce první pomoci. Při nich jsme studenty učili, jak se zachovat, pokud například kolemjdoucí na ulici ztratí vědomí, či jak ošetřit vážnější zranění třeba při dopravní nehodě.

Následující dny jsme pokračovali mikrobiologií, při které jsme si na Petriho misce s živnou půdou vypěstovali vlastní kulturu ze své kožní mikroflóry. V očním lékařství jsme si zase vyšetřili zrakovou ostrost a barvocit. Při tom všem jsme si vždy tyto nově nabyté dovednosti asociovali s teorií ze střední školy, tak, aby se tyto často těžko zapamatovatelné informace z hlavy už jen tak nezatoulaly.

Kultivace bakterií na Petriho misce.

V chirurgii jsme si pak zkusili základy chirurgického šití, v bloku interny jsme si pak znalosti z biologie o cévním a dýchacím systému aplikovali na různá vyšetření v interně – poslech srdce a plic, měření krevního tlaku nebo třeba základy čtení EKG. V neposledním řadě si každý mohl otestovat, jakou má krevní skupinu.

Nezabývali jsme se však jen „hard skills“ z medicínského tria předmětů – biologie, chemie a fyziky. Svoje místo měly na kurzu i méně formální aktivity a „soft skills“, kde jsme si povídali mimo jiné o tom, jak se efektivně učit či jak si zachovávat duševní zdraví i během náročného studia. Na tuto část programu jsme si nemohli pozvat nikoho lepšího než Anežku, známou (nejen) na Instagramu a Youtube jako vždy veselou a neuvěřitelně milou medičku (Instagram @zasluncevdusi, Youtube kanál Promedik). S ní a lektory kurzu jsme se poté jeden z posledních večerů vydali v každém z měst na neformální posezení v některém z pěkných podniků, které tato města nabízí.

Myslím, že budu mluvit jak za studenty, tak za lektory, když řeknu, že jsme si během všech turnusů ve všech třech městech užili spoustu zábavy, a zároveň se naučili mnoho nových informací, a především pak dovedností. Těm, kteří byli na vážkách, zda je medicína ten správný obor pro ně, jsme (jak doufáme) alespoň trošku pomohli v náročném rozhodování o budoucím povolání, a těm, kteří si jsou přihláškou na lékařskou fakultu už jistí, jsme umožnili již na střední škole nahlédnout „pod pokličku“ medicíny a vyzkoušet si, jaké to je být medikem.

Pokud byste se k nám chtěli i Vy v tomto roce přidat a rádi byste se o kurzu dozvěděli víc, koukněte na naše stránky. Podívat se můžete také na video níže, kde Vám kurz představujeme „naživo“.

Těšit se na Vás budeme opět o prázdninách v Brně, Praze a Olomouci!

Autor je student Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a náš lektor fyziky.

Další zajímavosti

Evidence-based learning díl 1.

Jak funguje paměť a učení Jednou z nejdůležitějších dovedností pro osobní i pracovní život je schopnost efektivního učení. Čelíme obrovskému množství informací, v rychle se měnícím světě je klíčové umět se učit rychle a efektivně. To platí dvojnásob pro medicínu, kde je objem učiva enormní. Pokud se naučíš efektivně učit předtím, než se ponoříš do […]

Co studovat na lékařské fakultě: Porodní asistence

Z porodní asistence se stává vyhledávaný obor. Bez porodních asistentek se neobejde žádná porodnice a absolventky tohoto oboru jsou tak rovnocennými partnery lékařů, kteří provádějí ženy těhotenstvím a porodem. Jako absolvent oboru porodní asistence získáš široké kompetence, mezi které patří například diagnostika těhotenství, odborná péče o ženu v průběhu fyziologického těhotenství nebo také samostatné vedení […]

Více článků