fbpx
Lékařské fakulty

Modulový systém na 3. LF

3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy se zásadně liší od ostatních českých a slovenských fakult svým systémem výuky. Zatímco na jiných fakultách výuka probíhá prostřednictvím samostatných předmětů jako je anatomie, histologie, biochemie a podobně, na „trojce“ se tyto předměty spojují do vyšších celků – modulů. V prvním ročníku studenti narazí na modul B, ve druhém na modul A. Co si vlastně pod těmito moduly představit? To se dozvíte v našem článku.

Modul B

V prvním ročníku je hlavním předmětem Modul B neboli Buněčné základy medicíny, studenty krátce nazývaném „buňka“. Modul B je konkrétně složen z genetiky, molekulární biologie, histologie, biochemie a embryologie. Jak je vidět, už samotnými předměty jde fakulta proti proudu – v prvním ročníku se studenti vyhnou tradiční anatomii, ale naopak se už setkávají s biochemií. Na 3. lékařské fakultě se jde opravdu od základů – začíná se základním stavebním kamenem lidského těla, a to buňkou. Smysl modulového systému spočívá v tom, že se na probíraná témata nahlíží z hlediska různých předmětů zároveň. Když se tedy probírá v biochemii mechanismus kontrakce svalu, v histologii se v tu dobu zkoumají typy svalu a svalových buněk, kdežto molekulární biologie zase blíže zkoumá stavbu jednotlivých částí svalu. Znalosti se tak studentům lépe propojují dohromady a pomáhá jim tak lépe pochopit a zapamatovat si funkce a význam dané tkáně.

Samotný modul B je rozdělen do čtyř kurzů. První kurz se zaobírá především genetikou – studenti se učí o mechanismech dědičnosti, o struktuře a funkci DNA a také o stavbě buňky. Druhý kurz je zasvěcen metabolickým drahám, kde se probírá vše od glykolýzy až po močovinový cyklus. Ve třetím kurzu se studenti seznamují s podstatou buněčné signalizace, syntézou a působením hormonů a základy imunologie. Kurz 4 je zasvěcen základům vývoje člověka, velkou roli tudíž hraje embryologie. Kromě toho se probírá také nádorové bujení – především mechanismy jeho vzniku.

Je dobré také dodat, že se 3. lékařská fakulta snaží o co nejjednodušší přechod ze středoškolské výuky na tu vysokoškolskou. První ročník tedy na této fakultě není tak zdrcující, jako na většině ostatních. Pořád jde ale o studium medicíny, takže se jisté náročnosti nevyhnete.

Modul B probíhá zimní i letní semestr a jeho splnění (je potřeba mít všechny zápočty a úspěšně napsat závěrečný test z celého roku) je absolutně nezbytné pro postup do dalšího ročníku, ve kterém na studenty čeká modul A.

Modul A

Jak již bylo zmíněné, ve druhém ročníku na studenty čeká modul A – Struktura a funkce lidského těla, zkráceně „áčko“. Je složen z anatomie, fyziologie, histologie, biochemie a embryologie. Nastává tedy čas na obávanou anatomii, kromě toho se na rozdíl od ostatních fakult student setkává druhým rokem s biochemií, histologií a embryologií. V modulu A se přesuneme od buňky k jednotlivým orgánovým soustavám, opět v rámci kurzů.

V prvním kurzu – lokomoci, se student věnuje především anatomii kostí a svalů. V rámci prvního kurzu probíhá i zimní pitevna, kde se na jednotlivé struktury student podívá a na opravdovém těle. Kromě anatomie je výuka doplněna i o přednášky a semináře ostatních předmětů, které se rovněž týkají svalů a kostí. V druhém kurzu přichází na řadu gastrointestinální trakt (trávicí soustava) – zde je kladen důraz především na biochemii a fyziologii, ale opět se soustava probere z hlediska všech předmětů. Kurz 3 je kratší kurz, který se týká dýchací soustavy a krve. V posledním kurzu zimního semestru je probírána vylučovací a pohlavní soustava, takzvané „močopočo“.

Letní semestr začíná objevováním krás oběhové soustavy – srdcem a cirkulací. Následně se pozornost všech přesouvá ke kurzu 6, který je svou komplexností menším strašákem. Týká se totiž nervové soustavy, a je blízce spojen s kurzem 7, který se točí zase okolo smyslů. Ke konci roku na studenty čeká kurz 8 zabývajícím se endokrinním systémem. V průběhu letního semestru je na plánu i letní pitevna. Modul A se zakončuje velkou zkouškou z celého roku, která probíhá před komisí, ve které sedí zástupce každého předmětu modulu. Jedná se o opravdu velkou a důležitou zkoušku, přezdívá se jí dokonce „malá státnice“. Její splnění je nezbytné pro postup do třetího ročníku studia.

Ve třetím ročníku se už s moduly nesetkáváme. Na studenty čekají předměty jako je mikrobiologie, patologie a patofyziologie, hematologie a onkologie, farmakologie a interní propedeutika. Od čtvrtého ročníku výše se medici věnují klinickým předmětům například kardiologii, pediatrii, neurologii, gynekologii a podobně.

Závěr

Modulový systém je v Česku a na Slovensku unikátní záležitostí, který v sobě skrývá řadu výhod. Je asi zřejmé, že by příliš nevyhovoval těm, kteří se chtějí učit jednotlivé předměty zvlášť a tradičnějším způsobem. Nicméně pro ty, kteří mají zájem o modernější přístup a studium, kde se informace propojují dohromady, je 3. lékařská fakulta tou pravou volbou. Vše je doplněné o přátelskou, dá se dokonce říct až rodinnou atmosférou fakulty, kde jsou si studenti parťáky a nikoliv konkurencí. Já osobně studia na „trojce“ nelituji a všem uchazečům bych ho mohla jen doporučit!

Další zajímavosti

Termíny přihlášek na medicínu 2025: Dokdy se hlásit a kdy jsou přijímačky?

Najít tu správnou informaci o přijímacím řízení na webovkách fakult může někdy stát hodně času a nervů. Potřebuješ zjistit, kdy tvoje vysněná fakulta pořádá den otevřených dveří, který den tě budou čekat přijímačky nebo dokdy je nutné si podat přihlášku? Pak jsi tu správně! Všechny tyto informace jsme pro české i slovenské lékařské fakulty přehledně […]

Více článků